Kaip efektyviai valdyti atsargas? - | iProcess.lt
ĮMONĖS VALDYMAS

Kaip efektyviai valdyti atsargas?

Atsargos yra turbūt svarbiausia sritis, skirta sklandžiam ir nepertraukiamam gamybos procesui įmonėje užtikrinti. Nustatyti kiek ir kokių atsargų turi būti sandėliuojama, eksportuojama ar užsakoma – sunkus uždavinys, nes netinkama investicija į atsargas gali virsti nuostoliu.

Kiekviena įmonė siekia efektyviai valdyti atsargas ir prekių likučius sandėlyje. Norint pasiekti gerų rezultatų būtina nuolatos stebėti atsargų judėjimą: kurios prekės užsiguli sandėlyje, kurios juda, o kurių galbūt trūksta. Todėl atsargų valdymas įmonėje, visų pirma, yra susijęs su duomenų analize. Vienas iš pagrindinių veiklos efektyvumo rodiklių, kuris leidžia įvertinti atsargų judėjimą, tai atsargų apyvartumo rodiklis.

Tad atsargos yra skirtos savalaikiam verslo vystymui. Atsargų valdymo pagrindinis principas: turėti atsargų tiek, kad pakaktų veiklai vystyti, tačiau tikslas yra neturėti jų per daug. Dažnu atveju pasitaiko, jog įmonėse nėra matuojamas atsargų apyvartumo rodiklis, kuris nurodo paties verslo rizikos faktorius. Jei atsargų apyvartumas yra per mažas, tai yra gatavos produkcijos ar žaliavų atsargų daugiau nei 6 mėnesiams, tuomet verslas tampa rizikingu. Sustojus pardavimams, verslas pristigs finansinių resursų ir gali atsidurti ant bankroto ribos.

Jei atsargų valdymas nėra centralizuotas, nenaudojami specialūs įrankiai – iškyla didelė klaidų tikimybė, kadangi kiekvienas, prekes užsakinėjantis darbuotojas, tai daro vadovaudamasis nuojauta, o ne statistika. Tokiu atveju labai lengvai atsiranda vienų prekių perteklius, o kitų – trūkumas. Užsigulėjusias prekes teks parduoti ne ta kaina, kuria buvo planuota, o prekių deficitas, tai prarasti įmonės pardavimai.

Siekiant sudaryti optimalų atsargų valdymo planą įmonėje reikia turėti gatavos produkcijos pardavimo planus mažiausiai 6 mėnesiams į priekį.

Atsargos gali būti skaidomos sekančiai:

  • žaliavos gamybai;
  • pakuotės ar medžiagos skirtos gamybai;
  • pagaminti pusgaminiai, kurie gali būti skirti pardavimui arba tolimesnei gamybai;
  • pagaminti gaminiai, skirti pardavimui.

Pagarbiai, dr. Diana Satkutė, info@dilodi.lt